Sirkulakundene er veldig godt fornøyde
-Det er alltid lett å finne frem her og enkelt å få sortert avfallet, sier Hanna (25) og Gjermund (24). De er ikke alene om å gi ros til Sirkula.
En ny undersøkelse viser at svært mange kunder er veldig godt fornøyde med avfallstjenesten på Hedmarken.
Hanna og Gjermund er i full gang med å totalrenovere en leilighet. Det betyr mange besøk i kretsløpsparken. Denne dagen har de med seg gipsplater som skal kastes i riktig container.
-Her er det enkelt å finne frem og åpningstidene er veldig gode. Lite kø er det også, forteller Hanna.
-Ja, også ble vi veldig glade for å se at det er en helt egen container for gulvbelegg. Det passer bra for oss, og fint at vi slipper å kaste det som restavfall, legger Gjermund til.
Ny kundeunderskøelse
I vår gjennomførte Norfakta en ny kundeundersøkelse for Sirkula IKS og hele 29 andre selskaper innen renovasjonstjenester. Undersøkelsen gjennomføres annethvert år. Årets resultater viser at svært mange av Sirkula sine kunder er meget godt fornøyde med tjenesten.
Dette svarer kundene
Totalt var det 400 av Sirkula sine kunder som deltok i undersøkelsen. De har svart på spørsmål om blant annet oppsamlingssystemet, henteprosedyrer, muligheter for innlevering av varer og informasjon. Resultatene viser blant annet at:
- Om lag 8 av 10 kunder har benyttet seg av en av Sirkula sine gjenvinningsstasjoner det siste året.
- Kundene er svært tilfredse med bruken av gjenvinningsstasjoner. Her oppnår Sirkula hele 86 poeng av totalt 100 mulige. (Gjennomsnittet for alle de 30 selskapene er 85 poeng)
- Kundene er også godt fornøyde med hentingen av avfallet hjemme. Her får Sirkula 77 poeng, noe som er godt over snittet for bransjen.
På spørsmål om de har kjennskap til hva som skjer med avfallet som samles inn og leveres, svarer mange at de ikke vet så mye om hvordan avfallet sluttbehandles. Det er kun 4 av 10 kunder som svarer at de har kunnskap om dette.
Mange fornøyde kunder
Administrerende direktør i Sirkula IKS, Grethe Olsbye, er glad for å se så gode resultater i undersøkelsen.
-Vi ser at kundene generelt sett er godt fornøyde med avfallstjenester uansett hvor i landet de bor, også her hos oss. Det er veldig godt å se, sier Grethe.
Hun er veldig stolt over arbeidet som hver dag legges ned i hele Sirkula IKS for å kunne tilby en bærekraftig og fremtidsrettet avfallstjeneste.
-Vi jobber hele tiden med å forbedre oss. For vårt mål er å være en viktig sirkulær pådriver som tilby alle våre kunder en bærekraftig avfallsløsning. Kundene våre kjenner oss godt fordi vi henter avfallet hjemme hos nesten 45.000 husstander på Hedmarken og drifter fem gjenvinningsstasjoner i regionen. Men vi jobber også hver dag for å gi et godt tilbud på Heggvin til næringslivet og videreutvikle nye bærekraftige løsninger for avfallshåndtering, forteller Grethe.
Videre er det å tilrettelegge for gode ombruksløsninger svært viktig for Sirkula.
-Siden oppstarten av Resirkula i 2020, er over 600 tonn reddet fra å bli avfall. Stadig flere er blitt kjent med bruktbutikk-senteret i kretsløpsparken, som består av selvstendige gjenbruksbutikker og en kafé. Alle butikkene baserer sitt sortiment på brukte varer som leveres inn på gjenvinningsstasjonene våre, sier Grethe som legger til at Sirkula også ønsker å tilby et regionalt kompetansesenter med omvisninger og skoleundervisning i kretsløpsparken.
FAKTA:
- Omsetningen i 2023 ble 236 millioner kroner
- Avfall per innbygger i 2023 var 425 kilo
- I 2023 hadde Sirkula 15 personer på arbeidspraksis. I tillegg var det 30 personer på arbeidstrening og varig tilrettelagt arbeidstrening (VTA) gjennom Mjøsanker arbeids- og inkluderingsbedrift.
- 50 grupper var i 2023 på omvisning i kretsløpsparken
- 41 skoleklasser var på besøk i 2023